Array ( )

Неделя о блудном сыне

Великая вечерня
Утреня
Литургия

Церковнославянский Русский

В СУББОТУ ВЕЧЕРА

На бдении, по обычном стихословии, на Господи воззвах, поставим стихов 10, и поем стихиры Осмогласника воскресны 3, и Анатолиевы 3, и Триоди 4, повторяюще сия. Глас 1.

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

После предначинательного псалма читаем всю первую кафизму. На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных 3 и четыре из Триоди самогласные, повторяя их дважды. Глас 1.

Вбезгрешную страну и животную вверихся, / посеяв грех, серпом пожав класы лености, / и рукоятием связав деяний моих снопы, / яже и постлах не на гумне покаяния: / но молю Тя превечнаго делателя нашего Бога, / ветром Твоего любоблагоутробия развей плеву дел моих, / и пшеницу даждь души моей оставление, / в небесную Твою затворяя мя житницу, и спаси мя. Вбезгрешную и жизни полную страну я был введен, / но посеяв грех, серпом пожал колосья нерадения, / и снопов – деяний моих – груды собрал, / которыми и устлал гумно – но не для покаяния! / Но прошу Тебя, предвечного, Земледельца нашего, Бога, / ветром Твоего благосердия / развей мякину дел моих, / и пшеницу подай душе моей – прощение, / в небесную Твою житницу затворяя меня, / и спаси меня. (2)
Познаим братие, таинства силу, / от греха бо ко отеческому дому востекшаго блуднаго сына / преблагий отец предустрет лобзает, / и паки своея славы познание дарует: / и таинственное вышним совершает веселие, / закалая тельца упитаннаго, / да мы достойно сожительствуем, / заклавшему же человеколюбному Отцу и славному заколению, / Спасу душ наших. Познаем, братия, таинства силу, / ибо от греха ко отеческому очагу возвратившегося блудного сына / преблагой Отец, навстречу выйдя, обнимает, / и вновь познание своей славы дарует; / и таинственное для горних Сил совершает веселие, / закалывая тельца упитанного, / дабы мы достойно проводили жизнь / с Заклавшим – человеколюбивым Отцом, / и славною Жертвою – Спасителем душ наших. (2)
Слава, глас 2: О коликих благ окаянный себе лиших! / О какова Царствия отпадох страстный аз! / Богатство изнурив, еже приях заповедь преступих. / Увы мне, страстная душе! / Огню вечному прочее осудишися. / Темже прежде конца возопий Христу Богу / яко блуднаго приими мя сына, Боже, и помилуй мя. Слава, глас 2: О сколь великих благ я, жалкий, самого себя лишил! / От какого Царства я отпал, несчастный! / Богатство расточив, которое получил, заповедь преступил. / Увы мне, бедная душа! / Огню вечному ты впредь повинна. / Потому прежде конца воззови Христу Богу: / «Как блудного сына прими меня, Боже, / и помилуй меня!»
И ныне: Богородичен 1-й, гласа. И ныне, Богородичен: догматик рядового гласа.
Вход. Свете тихий: Прокимен: Господь воцарися:

На литии по обычаю стихира храма.

На литии стихира храма

Слава, глас 4: Яко блудный сын приидох и аз Щедре, / житие все иждивый во отшествии. / Расточих богатство, еже дал еси мне Отче: / приими мя кающася Боже, и помилуй мя. Слава, глас 4: Как блудный сын и я пришел, о Милосердный: / все имение истратив на чужбине, / я расточил богатство, которое Ты дал мне, Отче. / Прими меня, кающегося, Боже, и помилуй меня!*
И ныне: Богородичен тогожде гласа.

И ныне, Богородичен воскресный того же гласа.

На стиховне Осмогласника, по алфавиту.

Стихиры на стиховне октоиха

Слава, самогласен, глас 6: Отеческаго дара расточив богатство, / с безсловесными скоты пасохся окаянный, / и тех желая пищи, гладом таях не насыщаяся, / но возвратився к благоутробному Отцу, / взываю со слезами: / приими мя яко наемника / припадающа человеколюбию Твоему и спаси мя. Слава, глас 6: Отеческого дара расточив богатство, / с неразумными скотами пасся я, несчастный, / и желая их пищи, голодал, не насыщаясь; / но возвратившись к милосердному Отцу, взываю со слезами: / «Прими меня, как наемника, / припадающего к человеколюбию Твоему / и спаси меня!»
И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель мой Пречистая, / Христос Господь из Твоих ложесн прошед, / в мя оболкийся, / первыя клятвы Адама свободи. / Темже Ти Всечистая, / яко Божии Матери же и Деве, / воистинну вопием немолчно: / радуйся ангельски, радуйся Владычице, / предстательство и покрове, / и спасение душ наших. И ныне, Богородичен: Творец и Искупитель мой, Всечистая, / Христос Господь, / произошел из чрева Твоего, / в меня, человека, облекшись / и от древнего проклятия Адама освободил. / Потому Тебе, Всечистая, как Божией Матери и истинной Деве / возглашаем ангельское приветствие «радуйся» не умолкая: / «Радуйся, Владычица, защита, и покров, / и спасение душ наших!»
Отпустительный: Богородице Дево: трижды. И прочее последование бдения, яко обычно.

НА УТРЕНИ

На Бог Господь, тропарь Осмогласника воскресен, и Богородичен, обычное стихословие, и полиелей. Обычныя два псалма: припеваем же к сим и третий псалом: На реках Вавилонских: со аллилуиею красною:

НА УТРЕНИ

После шестопсалмия Бог Господь: на глас Октоиха и дважды поем воскресный тропарь, и Богородичен один раз. Затем обычное стихословие псалтири. Седальны Октоиха. После обычных двух полиелейных псалмов присоединяем к ним и третий.

Псалом 136:

На реках Вавилонских, тамо седохом и плакахом, внегда помянути нам Сиона. Аллилуиа. На вербиих посреде его обесихом органы наша. Аллилуиа. Яко тамо вопросиша ны пленшии нас о словесех песней и ведшии нас о пении. Аллилуиа. Воспойте нам от песней Сионских. Аллилуиа. Како воспоем песнь Господню на земли чуждей? Аллилуиа. Аще забуду тебе, Иерусалиме, забвена буди десница моя. Аллилуиа. Прильпни язык мой гортани моему, аще не помяну тебе, аще не предложу Иерусалима, яко в начале веселия моего. Аллилуиа. Помяни, Господи, сыны Едомския, в день Иерусалимль, глаголющия: истощайте, истощайте до оснований его. Аллилуиа. Дщи Вавилоня окаянная. Блажен иже воздаст тебе воздаяние твое, еже воздала еси нам. Аллилуиа. Блажен иже имет, и разбиет младенцы твоя о камень. Аллилуиа.

Псалом 136

У рек Вавилона там мы сели и заплакали, когда вспомнилось нам о Сионе. Аллилуиа. На ивах посреди него повесили мы органы наши. Аллилуиа. Ибо там спросили нас пленившие нас о словах песен и уведшие нас – о пении. Аллилуиа. «Пропойте нам из песен Сионских». Аллилуиа. Как споём мы песнь Господню на земле чужой? Аллилуиа. Если забуду тебя, Иерусалим, пусть забыта будет десница моя. Аллилуиа. Пусть прилипнет язык мой к гортани моей, если не вспомню тебя, если не поставлю Иерусалима в начале веселья моего. Аллилуиа. Вспомни, Господи, сынов Эдома в день Иерусалима, говорящих: «Разрушайте, разрушайте до основания его». Аллилуиа. Дочь Вавилона злосчастная, блажен, кто воздаст тебе возмездие твоё, которым ты воздала нам. Аллилуиа. Блажен, кто схватит и разобьёт младенцев твоих о камень. Аллилуиа.

Степенны, и прокимен гласа. Всякое дыхание: Евангелие утреннее. Тропари: Ангельский собор Ипакои. Степенны и прокимен гласа. Все, что дышит: Евангелие воскресное рядовое. Воскресение Христово: Псалом 50. Затем
Таже, слава, глас 8: Покаяния отверзи ми двери Жизнодавче, / утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, / храм носяй телесный весь осквернен: / но яко щедр, очисти / благоутробною Твоею милостию. Слава, глас 8: Покаяния врата / отверзи мне, Податель жизни, / ибо с рассвета стремится дух мой / ко храму святому Твоему, / нося весь оскверненный телесный храм. / Но Ты, как сострадательный, очисти его / благосердною Твоею милостью.
И ныне, Богородичен: На спасения стези настави мя Богородице, / студными бо окалях душу грехми, / и в лености все житие мое иждих: / но Твоими молитвами / избави мя от всякия нечистоты. И ныне, Богородичен: На пути спасения / направь меня, Богородица / ибо постыдными грехами я душу запятнал / и легкомысленно растратил всю жизнь мою. / Но Твоими молитвами / избавь меня от всякой нечистоты.
Таже, глас 6: Помилуй мя Боже, / по велицей милости Твоей, / и по множеству щедрот Твоих, / очисти беззаконие мое. Также, глас 6: Помилуй меня, Боже, по великой милости Твоей / и по множеству щедрот Твоих изгладь беззаконие мое.
Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, / трепещу страшнаго дне суднаго: / но надеяся на милость благоутробия Твоего, / яко Давид вопию Ти: / помилуй мя Боже / по велицей Твоей милости.

О множестве соделанных мною согрешений тяжких размышляя, / я, несчастный, трепещу пред страшным днем суда. / Но, надеясь на милость благосердия Твоего, / как Давид взываю Тебе: / «Помилуй меня, Боже, / по великой Твоей милости!»

Канон воскресен, со ирмосом на 4, и крестовоскресный на два, и Богородицы на два, и Триоди на 6. Минеи же последование поем на Повечерии, в пяток вечера.

Канон первый – воскресный на 4, второй – крестовоскресный на 2 и третий – Богородичен на 2, и Октоиха на 6. Последование Минеи поем на повечерии, в пятницу вечером.

Канон, творение господина Иосифа. Глас 2:
Песнь 1.

Канон господина Иосифа, глас 2
Песнь 1

Ирмос: Моисейскую песнь: Ирмос: Моисееву песнь начав:
Иисусе Боже, кающася приими ныне и мене, / яко блуднаго сына, все житие в лености живша, / и Тебе прогневавша. Иисусе Боже, / прими ныне кающимся и меня, / как блудного сына, / всю жизнь в нерадении прожившего / и Тебя прогневавшего.
Еже ми дал еси прежде, / зле расточих Божественное богатство, / удалихся от Тебе, блудно жив: / благоутробне Отче, приими убо и мене обращающася. То, что Ты дал мне прежде – божественное богатство – / в пороках я расточил; / удалился от Тебя, распутно пожив. / Милосердный Отче, / прими же и меня, обращающегося.
Слава: Объятия ныне Отеческая простер, / приими Господи и мене, якоже блуднаго, Всещедре, / яко да благодарно прославлю Тя. Слава: Объятия отеческие ныне распростерши, / прими, Господи, и меня, / как блудного сына, Всемилосердный, / чтобы я благодарно славил Тебя.
И ныне, Богородичен: На мне Боже, всю показав благостыню, / презри моих множество согрешений, яко благодетель, / божественными Матере Твоея мольбами. И ныне, Богородичен: На мне, Боже, показав всю Свою благость, / презри множество согрешений моих, как Благодетель, / Божественной Матери Твоей мольбами.
Катавасии же поем ирмосы канона. Моисейскую песнь восприимши возопий душе: / Помощник и Покровитель бысть мне во спасение, / сей мой Бог, и прославлю Его.

Вместо катавасии поем ирмосы канона: Моисееву песнь начав, / воззови, душа: / «Помощник и покровитель стал моим спасением: / Он – мой Бог и прославлю Его!»

Песнь 3.

Ирмос: Неплодствовавший мой ум:

Песнь 3

Ирмос: Бесплодный мой ум:

Весь вне быв себе, / умовредно прилепихся страстей обретателем: / но приими мя Христе, якоже блуднаго. Весь оказавшись вне себя, / я безумно привязался к изобретателям страстей: / но прими меня, Христе, / как сына блудного.
Блуднаго гласу поревновав, вопию: / согреших, Отче, якоже онаго убо, / и мене обыми ныне, и не отрини мене. Блудного сына возгласу подражая, / взываю: «Согрешил я, Отче! / Как его и меня обними же ныне / и не отвергни меня!»
Слава: Объятия Твоя простер Христе, / милостивно приими мя, / от страны дальныя греха и страстей обращающася. Слава: Объятия Твои, Христе, простерши, / радушно меня прими, / из страны дальней греха и страстей / возвращающегося.
И ныне, Богородичен: Добрая в женах, обогати и мене добрых виды, / грехи многими обнищавшаго Чистая, / яко да славлю Тя. И ныне, Богородичен: Прекрасная среди жен, / обогати всеми видами добродетелей / и меня, грехами многими обнищавшего, Чистая, / чтобы я славил Тебя.
Ирмос: Неплодствоваший мой ум, / плодоносен Боже покажи ми, / делателю добрых, насадителю благих, / благоутробием Твоим.

Ирмос: Бесплодный мой ум / плодоносным, Боже, во мне яви, / Возделыватель доброго, насадитель благ, / по милосердию Твоему!

Седален, глас 1. Подобен: Гроб Твой:

Седален, глас 1

Объятия Отча отверсти ми потщися, / блудно иждих мое житие, / на богатство неиждиваемое взираяй щедрот Твоих Спасе, / ныне обнищавшее мое сердце не презри. / Тебе бо Господи, во умилении зову: / согреших, Отче, на небо и пред Тобою. Объятия отеческие открыть мне поспеши: / блудно я растратил жизнь мою, / на богатство неисчерпаемое милостей Твоих, Спаситель, взирая безучастно! / Ныне не презри обнищавшего моего сердца, / ибо к Тебе, Господи, в сокрушении взываю: / «Согрешил я, Отче, против неба и пред Тобою!»
Слава, тойже. Слава: повторяем тот же седален.
И ныне, Богородичен. Подобен: Безневестная Чистая Богородице Дево, / едина верных предстательнице и покрове, / бед и скорбей, и лютых обстояний, всех свободи, / на Тя надежды Отроковице имущих, / и души наша спаси божественными молитвами Твоими.

И ныне, Богородичен: Безбрачная, чистая Богородица Дева, / для верных единственная защита и покров! / От бед, и скорбей, и тяжких обстоятельств освободи всех, / надежды возлагающих на Тебя, Отроковица, / и души наши спаси / божественными ходатайствами Твоими.

Песнь 4.

Ирмос: Еже от Девы Твое Рождество:

Песнь 4

Ирмос: От Девы Твое рождество:

Богатство благих, еже дал ми еси Небесный Отче, / расточих зле, странным гражданом порабощен. / Темже вопию Ти: согреших Ти, / приими мя яко блуднаго древле, / простер объятия мне Твоя. Богатство благ, / которое Ты дал мне, небесный Отче, / я расточил в пороках, / чуждым гражданам рабски служа. / Потому взываю Тебе: / «Согрешил я пред Тобою, / прими меня как блудного сына некогда, / распростерши мне объятия Твои!»
Всякой злобе поработихся, / приникнув окаянно страстей делателем, / и себе вне бых несмотрением, / ущедри мя Спасе, Пренебесный Отче, / прибегающа ко многим Твоим щедротам. Всякому пороку я поработился, / подчинившись жалким образом виновникам страстей, / и вне самого себя оказался по невниманию; / сжалься надо мной, Спаситель, небесный Отче, / прибегающим к великому Твоему милосердию.
Слава: Всякаго студа исполнихся, / не смея воззрети на высоту небесную: / ибо безсловесно приникнув греху, / ныне же обращься вопию умилением: / согреших Ти, приими мя Всецарю. Слава: Всяким бесславием исполненный, / я не смею взглянуть на высоту небесную, / ибо безрассудно покорился греху; / ныне же, обращаясь, взываю в сокрушении: / «Согрешил я пред Тобою, / прими меня, Царь всех!»
И ныне, Богородичен: Человеком помоще, упование твердое всем христианом, / прибежище Чистая спасаемым: / спаси мя Дево, матерними Твоими мольбами, / и будущия жизни сподоби. И ныне, Богородичен: Помощь людям, надежда твердая всем христианам, / прибежище спасаемым, Чистая! / Спаси меня, Дева, материнскими Твоими ходатайствами / и удостой будущей жизни.
Ирмос: Еже от Девы Твое Рождество пророк предзря, / возпроповедаше вопия: / слух Твой услышах и убояхся: / яко от юга, и из горы святыя, приосененныя / пришел еси Христе.

Ирмос: От Девы Твое рождество предвидевший пророк / провозгласил, взывая: / «Весть о Тебе услышал я и убоялся: / ибо из Фемана и с горы святой, тенистой / пришел Ты, Христе!»

Песнь 5.

Ирмос: Нощи прешедшей:

Песнь 5

Ирмос: Вот, ночь прошла:

Поработихся гражданом странным, / и в страну тлетворную отыдох, и исполнихся студа: / ныне же обращаяся зову Ти Щедре, согреших. Порабощен я был гражданам чуждым, / и в страну губительную удалился, / и исполнился бесславия; / ныне же, обращаясь, возглашаю Тебе, Милосердный: / «Я согрешил!»
Отеческая Твоя благоутробия ныне отверзи ми, / от злых обратившуся, Небесный Отче, / и не отрини мене, имеяй премногую милость. Отеческие Твои недра ныне мне открой, / от пороков обращающемуся, небесный Отче, / и не отринь меня, / имеющий в преизбытке милость.
Слава: Не смею воззрети горе на высоту, / без числа Христе прогневав Тя: / но ведый Твоя щедроты милостивныя, взываю: / согреших Ти, очисти, и спаси мя. Слава: Не смею взглянуть ввысь, на небеса, / безмерно, Христе, Тебя прогневав; / но зная благосердие Твое милостивое, восклицаю: / «Согрешил я пред Тобою, / смилуйся, спаси меня!»
И ныне, Богородичен: Всесвятая Дево благодатная, / очищение всем рождшая, / моих согрешений тяжкое бремя / Твоими молитвами облегчи. И ныне, Богородичен: Всесвятая Дева, благодатная, / Умилостивление о всех родившая, / моих согрешений бремя тяжкое / Твоими мольбами облегчи.
Ирмос: Нощи прешедшей, приближися день / и свет миру возсия: / сего ради хвалят Тя ангельстии чини, / и славословят Тя вся всяческая.

Ирмос: Вот, ночь прошла и приблизился день, / и свет миру воссиял: / потому воспевают Тебя полки Ангелов, / и славословят Тебя, Христе Боже.

Песнь 6.

Ирмос: Во глубине греховней:

Песнь 6

Ирмос: Глубиною грехов:

Глубина согрешений содержит мя присно, / и треволнение грехов погружает мя: / окорми мя ко пристанищу жизни, Христе Боже, / и спаси мя Царю славы. Глубина согрешений окружает меня всегда, / и треволнение грехов погружает меня; / направь меня к пристани жизни, Христе Боже, / и спаси меня, Царь славы!
Богатство Отеческое расточих люте, / и обнищав студа исполнихся, / порабощен неплодными помышленьми. / Темже Ти вопию: / Человеколюбче ущедри, и спаси мя. Богатство отеческое расточил я бедственно, / и, обнищав, бесчестия исполнился, / бесплодным помыслам порабощаясь. / Потому Тебе взываю, Человеколюбец: / «Сжалившись, меня спаси!»
Слава: Гладом истаявша всяких благ, / и устранившася от Тебе Всеблагий, / ущедри обращающася мя ныне, / и спаси Христе, поюща Твое человеколюбие. Слава: Голодом истомленного, лишенного всяких благ, / и отчужденного от Тебя, Всеблагой, / пожалей меня, обращающегося ныне, и спаси, Христе, / воспевающего Твое человеколюбие.
И ныне, Богородичен: Спаса и Владыку рождшая Христа, / спасения мя Отроковице сподоби, / обнищавша от всяких благ, Дево Чистая, / да пою Твоя величия. И ныне, Богородичен: Спасителя и Владыку Христа носившая во чреве, / удостой меня спасения, Отроковица, / обнищавшего, лишенного всяких благ, / чтобы я воспевал Твое величие, Дева чистая!
Ирмос: Во глубине греховней содержимь есмь Спасе, / и в пучине житейстей обуреваемь, / но якоже Иону от зверя, / и мене от страстей возведи, и спаси мя.

Ирмос: Глубиною грехов / охвачен я, Спаситель, / и в пучине житейской терплю от бури: / но как Иону от зверя, / и меня от страстей изведи / и спаси меня.

Кондак, глас 3. Подобен: Дева днесь:

Кондак, глас 3

Отеческия славы Твоея удалихся безумно, / в злых расточив еже ми предал еси богатство. / Темже Ти блуднаго глас приношу: / согреших пред Тобою Отче щедрый, / приими мя кающася, / и сотвори мя яко единаго от наемник Твоих. От отеческой славы Твоей удалившись безумно, / я расточил в пороках данное мне Тобой богатство. / Потому вопль блудного сына обращаю к Тебе: / «Согрешил я пред Тобою, Отче милосердный, / прими меня, кающегося, / и поступи со мной, / как с одним из наемников Твоих!»
Икос: Спасу нашему на всяк день учащу Своим гласом, / писания услышим о блудном, и целомудренном паки. / И сего верою подражаем доброе покаяние, / Ведущему тайная всех, смирением сердца воззовем: / согрешихом Ти Отче щедрый, / и никогдаже достойни есмы нарещися чада, якоже прежде. / Но яко естеством сый человеколюбив, Ты приими, / и сотвори мя яко единаго от наемник Твоих.

Икос: От Спасителя нашего, / всякий день учащего из Писаний Собственным гласом, / услышим о блудном, и снова ставшем целомудренным, / и с верою будем подражать его доброму покаянию. / К Зрящему все тайное со смиренным сердцем воскликнем: / «Согрешили мы пред Тобою, Отче милосердный, / и не бываем никогда достойны / назваться детьми Твоими, как прежде!» / Но, как по природе человеколюбивый, Ты Сам меня прими, / и поступи со мной, / как с одним из наемников Твоих.
И бывает чтение прежде синаксаря в Минеи: также в Триоди по чину.

Песнь 7.

Ирмос: Херувимы подражающе:

Песнь 7

Ирмос: Херувимам подражая:

Сладостем телесным приклонихся всеокаянно, / и поработихся весьма страстным изобретением, / и странен бых от Тебе Человеколюбче. / Ныне же зову блуднаго гласом: / согреших Христе, не презри мене, яко един милостив. Наслаждениям телесным / покорился я, к великому несчастью, / и порабощен был всецело изобретателям страстей, / и чуждым сделался для Тебя, Человеколюбец. / Ныне же взываю блудного сына гласом: / «Согрешил я, Христе, не презри меня, / как единый милостивый!»
Взываю, согреших, никакоже воззрети дерзая на высоту небесную, Всецарю, / яко в безумии един Тя прогневах, / отвергся Твоих повелений. / Темже яко един Благий, / не отвержи мене от Твоего лица. «Согрешил я», взываю, / «никак не дерзая воззреть на высоту небесную, Царь всего, / ибо я один в неразумии Тебя прогневал, / отвергнув повеления Твои; / потому, как единый Благой, / не отринь меня от Твоего лица.
Слава: Апостол, Господи, и пророк, и преподобных, / и честных мученик, и праведных мольбами / прости ми вся, яже согреших, / прогневав Христе благость Твою, / яко да песнословлю Тя во вся веки. Слава: Апостолов, Господи, / и пророков, и преподобных, и священных мучеников, / и праведных молитвами, / прости мне все, в чем я согрешил, / прогневав, Христе, благость Твою, / чтобы мне воспевать Тебя во все века.
И ныне, Богородичен: Херувим явльшися, и серафим Богородице, / и всех светлейшая небесных воинств, / с сими умоли, Егоже воплотила еси Божественное Слово Всенепорочная, Безначальнаго Отца, / яко да благ вечнующих вси сподобимся. И ныне, Богородичен: Херувимов лучезарнейшей явившись, Богородица, / и Серафимов, и всего небесного воинства, / с ними умоли Того, Кому дала Ты плоть, Всенепорочная, / Божественное Слово безначального Отца, / чтобы всем нам благ вечных удостоиться.
Ирмос: Херувимы подражающе отроцы / в пещи ликовствоваху вопиюще: / благословен еси Боже, / яко истиною и судом навел еси сия вся грех ради наших, / препетый, и препрославленный во вся веки.

Ирмос: Херувимам подражая, / отроки в печи ликовали, возглашая: / «Благословен Ты, Боже, / ибо истиною и судом навел Ты все это за грехи наши, / прехвальный и прославленный во все века!»

Песнь 8.

Ирмос: В купине Моисею:

Песнь 8

Ирмос: В терновом кусте Моисею:

Сшедый на землю спасти мир, / вольною нищетою за милосердие многое, / обнищавшаго мя ныне от всякаго благодеяния, / яко милостивый, спаси. Сошедший на землю по милосердию многому, / чтобы спасти мир добровольною Своею нищетою, / меня, ныне обнищавшего, лишенного всякого дела доброго, / как милостивый спаси.
От Твоих заповедей удалився, / поработихся всеокаянно лестцу: / обращающагося же ныне, / яко блуднаго древле припадающа Тебе, / приими Пренебесный Отче. От Твоих заповедей удалившись, / порабощен я был самым жалким образом обольстителю; / обращающегося же ныне, как блудного сына некогда, / прими припадающего к Тебе, небесный Отче!
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа. Тлетворными помышленьми объемся омрачихся, / и от Тебе удалихся, весь вне себе быв Щедре. / Темже в покаянии припадающа Тебе спаси. Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа. Губительным помыслам подчинившись, / я омрачился и удалился от Тебя, / весь вне себя самого оказавшись. / Потому меня, в покаянии припадающего / к Тебе, Милостивый, спаси.
И ныне, Богородичен: Богородительнице Чистая, / низверженных исправление едина, исправи и мене / всякими грехами сокрушеннаго всего и смиреннаго. И ныне, Богородичен: Божия Родительница чистая, / единственное сломленных восстановление, / и меня восстанови, всевозможными грехами / сокрушенного всего и униженного.
Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще и превозносяще во вся веки. Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.
Ирмос: В купине Моисею Девы чудо, / на Синайстей горе, прообразившаго иногда, / пойте, благословите / и превозносите во вся веки.

Ирмос: В терновом кусте Моисею / чудо Девы Прообразовавшего / некогда на Синайской горе, / пойте, благословляйте и превозносите во все века!

Песнь 9.

Ирмос: От земнородных кто слыша:

Песнь 9

Ирмос: Из рожденных на земле:

Виждь Христе печаль сердца, виждь мое обращение, / виждь слезы Спасе, и не презри мене, / но обыми паки благоутробия ради, / множеству спасаемых Пречистая, / яко да пою благодарно милости Твоя. Воззри, Христе, на скорбь сердца, / воззри на мое обращение, / воззри на слезы, Спаситель, и не презри меня, / но вновь обними по милосердию, / ко множеству спасаемых сопричисляя, / чтобы я воспевал благодарно милости Твои.
Яко разбойник вопию: помяни мя, / яко мытарь умилився, бию в перси, и зову ныне: очисти, / якоже блуднаго приими мя Всещедрый, от всех зол моих, Всецарю: / яко да пою Твое крайнее снизхождение. Как разбойник взываю: «Помяни меня!» / Как мытарь скорбно ударяю себя в грудь и восклицаю ныне: / «Будь милостив, как сына блудного избавь меня, Всемилосердный, / от всех зол моих, Царь всех, / чтобы я воспевал Твое крайнее снисхождение!»
Воздохни ныне душе моя всеокаянная, и возопий Христу: / мене ради волею обнищавый Господи, / обнищавшаго мя от всякаго благодеяния, / добрых богатством яко Благий и Многомилостивый един обогати мя. Восстенай ныне, душа моя несчастнейшая, / и воззови Христу: / «Ради меня добровольно обнищавший, Господи, / меня обнищавшего, лишенного всякой добродетели, / Ты, как один благой и многомилостивый, / обилием благ обогати!»
Слава: Еже иногда соделал еси веселие блуднаго, Блаже, обращением вольным, / сие ныне сотвори и на мне окаянном, / простирая ми честная Твоя объятия. / Да спасся песнословлю крайнее Твое снизхождение. Слава: То веселие, что Ты, Благой, устроил некогда / ради добровольного возвращения сына блудного, / сотвори его ныне и для меня, несчастного, / простирая мне священные Твои объятия, / дабы я, спасшись, воспевал / Твое крайнее снисхождение.
И ныне, Богородичен: Светлыми молитвами Твоими Дево, / мысленная моя очеса омраченная злобою, просвети, молюся, / и к путем покаяния введи мя, / яко да должно Тя песнословлю, / паче слова Слово воплотившую. И ныне, Богородичен: Светозарными ходатайствами Твоими, Дева, / мысленные мои очи, омраченные злобою, просвети, молю, / и на пути покаяния приведи меня, / чтобы я Тебя как должно в песнях славил, / Слову давшую плоть превыше разума.
Ирмос: От земнородных кто слыша таковое? Или кто виде когда, / яко Дева обретеся во чреве имущая, / и безболезненно Младенца порождшая? / Таковое Твое чудо, / и Тя Чистая Богородице величаем.

Ирмос: Из рожденных на земле / кто слышал такое? / Или кто видел когда, / что Дева оказалась имеющей во чреве, / и младенца родившей безболезненно? / Таково Твое чудо, и мы Тебя, чистая, / Божия Родительница Мария, величаем.

Ексапостиларий Осмогласника:
таже настоящий Триоди. Подобен: Жены услышите:

Ексапостиларий воскресный
и затем из Триоди:

Богатство, еже ми дал еси, благодати, окаянный отшед, / непотребно зле иждих, Спасе, блудно пожив, / демоном льстивно расточих. / Темже мя обращающася, / якоже блуднаго приими, Отче щедрый, и спаси. Богатство благодати, / которое Ты мне дал, Спаситель, / я, несчастный, без нужды удалившись, / попусту растратил, блудно пожив, / и расточил демонам бедственно. / Потому меня, обращающегося, / как блудного сына прими, / Отче милосердный, и спаси.
Иный, подобен: Расточих богатство Твое иждив, Господи, / и лукавым демоном повинухся окаянный, / но Спасе Всеблагоутробне, / блуднаго ущедри, и оскверншася очисти, / первую отдаяй мне одежду Твоего Царствия. Иной: Расточил я богатство Твое, / растратив его, Господи, / и лукавым демонам подчинился, злосчастный; / но, Спаситель всемилосердный, / сжалься над блудным и оскверненного очисти, / возвращая мне первую одежду / Твоего Царства.
Богородичен, подобен: Святая Мати Дево, велие проповедание апостолов, / мучеников, и пророков, и преподобных, / Твоего Сына и Господа / умилостиви нам рабом Твоим Богородительнице, / егда сядет судити по достоянию коегождо.

Богородичен: Святая Матерь-Дева, / великая проповедь апостолов, / мучеников, и пророков, и преподобных! / Твоего Сына и Господа умилостиви / к нам, рабам Твоим, Божия Родительница, / когда сядет Он судить по достоинству / деяния каждого.

На хвалитех стихиры

Осмогласника воскресны, 4: и Анатолиев, 1: и Триоди самогласны, 3.

На «Хвалите» стихиры

Воскресные Октоиха 4, восточная 1 и Триоди самогласны 3:

Глас 2: Блуднаго глас приношаю Ти, Господи: / согреших пред очима Твоима Благий, / расточих богатство Твоих дарований. / Но приими мя кающася Спасе, и спаси мя. Глас 2: Блудного сына возглас / приношу Тебе, Господи: / «Согрешил я пред очами Твоими, Благой, / расточил богатство Твоих дарований; / но прими меня кающегося, Спаситель, / и спаси меня!»
Глас 4. Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33
Яко блудный сын приидох и аз Щедре, / житие все иждивый во отшествии: / расточих богатство, еже дал ми еси Отче. / Приими мя кающася Боже, и помилуй мя. Глас 4: Как блудный сын пришел и я, о Милосердный, / жизнь всю растратив в пребывании на чужбине; / расточил богатство, данное мне Тобою, Отче. / Прими меня кающегося, Боже, / и помилуй меня!
Глас 8: Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2
Иждих блудно / Отеческаго имения богатство, и расточив, пуст бых, / в страну вселився лукавых граждан, / и ктому не терпя с ними сожительства, / обращься вопию Ти щедрому Отцу: / согреших на небо и пред Тобою, / и несмь достоин нарещися сын Твой. / Сотвори мя яко единаго от наемник Твоих Боже, / и помилуй мя. Глас 8: Расточил я распутно отеческого имения богатство / и, растратив его, оказался ни с чем, / поселившись в стране бесчестных граждан; / и сожительства с ними больше не вынося, / обратившись, взываю Тебе, милосердному Отцу: / «Согрешил я против неба и пред Тобою, / и не достоин назваться сыном Твоим; / поступи со мною, как с одним из наемников Твоих Боже, / и помилуй меня!»
Слава, глас 6: Отче Благий, удалихся от Тебе, не остави мене, / ниже непотребна покажи Царствия Твоего: / враг вселукавый обнажи мя и взят мое богатство, / душевная дарования блудно расточих. / Востав убо обращься к Тебе вопию: / сотвори мя яко единаго от наемник Твоих, / мене ради на Кресте пречистеи Твои руце прострый, / да лютаго зверя исхитиши мя, / и в первую одежду облечеши мя, / яко един Многомилостив. Слава, глас 6: Отче благой, я удалился от Тебя, / не оставь меня, и не яви меня / бесполезным для Царства Твоего. / Враг всезлобный обнажил меня и взял мое богатство, / душевные дарования я в распутстве расточил. / И вот, восстав, обратившись к Тебе, взываю: / «Поступи со мною, как с одним из наемников Твоих, / ради меня на Кресте руки Твои пречистые простерший, / чтобы у лютого зверя отнять меня, / и в первую одежду облечь меня, / как Единый Многомилостивый!»
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево: И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева:
Славословие великое. ектении, и отпуст. И обычно лития, на нейже поется Слава, и ныне: стихира евангельская: и чтутся оглашения. И час первый в притворе. И совершенный отпуст.

Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ

НА ЛИТУРГИИ

Блаженна Осмогласника, на 6: и Триоди песнь 6-я, на 4: Прокимен Апостола по гласу. По входе тропарь воскресный. Слава, и ныне:

Блаженны Октоиха на 6 и Триоди песнь 6-я, на 4. Прокимен воскресный. По входе тропарь воскресный. Слава, и ныне:

Кондак триоди, глас 3. Подобен: Дева днесь:

Кондак триоди, глас 3

Отеческия славы Твоея удалихся безумно, / в злых расточив еже ми предал еси богатство. / Темже Ти блуднаго глас приношу: / согреших пред Тобою Отче щедрый, / приими мя кающася, / и сотвори мя яко единаго от наемник Твоих.

От отеческой славы Твоей удалившись безумно, / я расточил в пороках данное мне Тобой богатство. / Потому вопль блудного сына обращаю к Тебе: / «Согрешил я пред Тобою, Отче милосердный, / прими меня, кающегося, / и поступи со мной, / как с одним из наемников Твоих!»

Апостол
к Коринфяном, зачало 135.

Апостол
Первое послание к Коринфянам, зачало 135

Братие, вся ми леть суть, но не вся на пользу: вся ми леть суть, но не аз обладан буду от кого. Брашна чреву, и чрево брашном: Бог же и сие и сия упразднит. Тело же не блужению, но Господеви, и Господь телу. Бог же и Господа воздвиже, и нас воздвигнет силою Своею. Не весте ли, яко телеса ваша удове Христовы суть? Взем ли убо уды Христовы, сотворю уды блудничи? Да не будет. Или не весте, яко прилепляяйся сквернодейце, едино тело есть (с блудодейцею)? Будета бо, рече, оба в плоть едину. Прилепляяйся же Господеви, един дух есть с Господем. Бегайте блудодеяния: всяк бо грех, егоже аще сотворит человек, кроме тела есть, а блудяй, во свое тело согрешает. Или не весте, яко телеса ваша храм живущаго в вас Святаго Духа суть, Егоже имате от Бога, и несте свои? Куплени бо есте ценою. Прославите убо Бога в телесех ваших, и в душах ваших, яже суть Божия.

Аллилуиа гласа.

Братья, все мне позволено, но не все на пользу. Все мне позволено, но ничто да не обладает мною. Пища для чрева и чрево для пищи; но Бог и то и другое упразднит. Тело же не для блуда, но для Господа, и Господь для тела. А Бог и Господа воздвиг, и нас воздвигнет силою Своею. Разве вы не знаете, что тела ваши – члены Христовы? Итак, взяв члены у Христа, сделаю ли их членами блудницы? Отнюдь нет! Или вы не знаете, что прилепляющийся к блуднице – с нею одно тело? Ибо сказано: «Будут двое плотью единою». А прилепляющийся к Господу – один с Ним дух. Бегайте от блуда! Всякий грех, какой бы ни совершил человек, – вне тела: а впадающий в блуд грешит против собственного тела. Или вы не знаете, что тело ваше есть храм живущего в вас Святого Духа, Которого вы имеете от Бога, и что вы не принадлежите себе? Ибо вы были куплены дорогою ценою. Прославьте же Бога в теле вашем и в духе вашем, которые суть Божии. 1 Кор 6:12–20

Евангелие от Луки, зачало 79.

Евангелие от Луки, зачало 79

Рече Господь притчу сию: человек некий име два сына. И рече юнейший ею отцу: отче, даждь ми достойную часть имения. И раздели има имение. И не по мнозех днех собрав все мний сын, отыде на страну далече, и ту расточи имение свое, живый блудно. Изжившу же ему все, бысть глад крепок на стране той, и той начат лишатися. И шед прилепися единому от житель тоя страны: и посла его на села своя пасти свиния. И желаше насытити чрево свое от рожец, яже ядяху свиния: и никтоже даяше ему. В себе же пришед, рече: колико наемником отца моего избывают хлебы, аз же гладом гиблю? Востав иду ко отцу моему, и реку ему: отче, согреших на небо и пред тобою, и уже несмь достоин нарещися сын твой: сотвори мя яко единаго от наемник твоих. И востав иде ко отцу своему. Еще же ему далече сущу, узре его отец его, и мил ему бысть, и тек нападе на выю его, и облобыза его. Рече же ему сын: отче, согреших на небо и пред тобою, и уже несмь достоин нарещися сын твой. Рече же отец к рабом своим: изнесите одежду первую и облецыте его, и дадите перстень на руку его и сапоги на нозе. И приведше телец упитанный, заколите, и ядше веселимся. Яко сын мой сей мертв бе, и оживе: и изгибл бе, и обретеся. И начаша веселитися. Бе же сын его старей на селе: и яко грядый приближися к дому, слыша пение и лики. И призвав единаго от отрок, вопрошаше: что убо сия суть? Он же рече ему, яко брат твой прииде, и закла отец твой телец упитенный, яко здрава его прият. Разгневався же и не хотяше внити. Отец же его изшед моляше его. Он же отвещав, рече отцу: се толико лет работаю тебе, и николиже заповеди твоя преступих, и мне николиже дал еси козляте, да со други своими возвеселился бых. Егда же сын твой сей, изъедый твое имение с любодейцами, прииде, закла ему телец питомый. Он же рече ему: чадо, ты всегда со мною еси, и вся моя твоя суть. Возвеселити же ся и возрадовати подобаше, яко брат твой сей мертв бе, и оживе: и изгибл бе, и обретеся.

Сказал Господь притчу сию: У некоего человека было два сына. И сказал младший из них отцу: «Отец, дай мне причитающуюся мне часть состояния». И он разделил им имение. И спустя немного дней, собрав все, младший сын отбыл в дальнюю страну и там растратил имение свое, живя беспутно. И когда он израсходовал все, настал сильный голод в стране той, и он начал нуждаться. И пошел, прибился к одному из граждан той страны, и тот послал его на поля свои пасти свиней. И он рад был бы наполнить чрево свое рожками, которые ели свиньи, но никто не давал ему. Придя же в себя, он сказал: «Сколько наемников отца моего имеют хлеб в избытке, а я погибаю от голода! Встану, пойду к отцу моему и скажу ему: Отец, согрешил я против неба и пред тобою; я больше не достоин называться сыном твоим; прими меня, как одного из наемников твоих». И встав, он пошел к отцу своему. И когда был он еще далеко, увидел его отец его и сжалился. И побежав, пал на шею ему и расцеловал его. Сказал же ему сын: «Отец, согрешил я против неба и пред тобою; я больше не достоин называться сыном твоим». И сказал отец рабам своим: «Принесите лучшую одежду и оденьте его, и дайте перстень на руку его и обувь на ноги; и приведите откормленного теленка и заколите: будем есть и веселиться, ибо этот сын мой мертв был – и ожил; пропадал – и нашелся». И начали веселиться. А сын его старший был в поле; и возвращаясь, когда приблизился к дому, услышал он музыку и пляски; и подозвав одного из слуг, он спрашивал, что бы это могло быть. И тот сказал ему: «Брат твой пришел, и заколол отец твой откормленного теленка, так как принял его здоровым». Он рассердился и не хотел войти. Отец же его, выйдя, упрашивал его. А он в ответ сказал отцу: «Вот, я столько лет как раб служу тебе, и никогда заповеди твоей не преступал; и мне ты никогда не дал козленка, чтобы мне с друзьями моими повеселиться. А когда пришел сын твой этот, проевший имение твое с блудницами, ты заколол для него откормленного теленка». Он же сказал ему: «Дитя мое, ты всегда со мною, и все мое – твое; но надо было возвеселиться и возрадоваться, что этот брат твой мертв был – и ожил; пропадал – и нашелся». Лк 15:11–32

Причастен:

Хвалите Господа с Небес, хвалите Его в Вышних.
Подобает ведати, яко в седмице мясопустной Аллилуиа не поем: оставляем же и едину кафисму Псалтира от Утрени, и глаголем сию на Вечерни. Песней во Псалтири не глаголем. Не поется же и междочасие, и канон молебный Пресвятей Богородице, поемый на Повечерии: Повечерие же поется малое: Такожде творим в седмице сырной, разве среды и пятка: но о сем всем тамо указа ищи. Прочитаем же в сей недели в койлюбо день на Утрени слово святаго Макариа о Четырдесятнице, и Пятьдесятнице, егоже начало: Чадца моя, радуется сердце мое вас ради:

Ведомо же да есть, яко последование прилучающихся святых в субботу, и в Неделю мясопустную, поется в мимошедших Повечериях. Такожде о субботе и Недели сыропустной творим: или како настоятель изволит, кроме аще где случится великаго святаго память.

Причастен:

Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуия. (3) Пс 148:1